Måns Nilsson AKUT-testar Sverige

 

Du kan väl symtomen för stroke? Ni har säkert sett reklam filmerna på TV och play-kanalerna. Denna kampanjen riktar sig alltså mot sjukdommen storke. Den börjar den 14 oktober, alltså har den redan börjat och det kommer vara tre helt nya reklam filmer. I dagsläget har närmare 170 000 personer gjort testet. Och det visar att mer än halva svenska folket idag känner till begreppet, jämfört med 15 procent innan kampanjen startade.

”- På den korta tid vi har kört kampanjen har kännedomen om AKUT ökat kraftigt. Nu knyter vi ihop säcken och spinner på att alla borde ha tagit till sig den här viktiga kunskapen.”

Nationella strokekampanjen är till för att utbilda oss i hur man känner igen en stroke. Det är extremt viktigt att en person med strokesymptom får vård snabbt, annars kan det sluta illa. Jag är själv glad att jag kan  det här med AKUT, då storke ligger i min släkten och att varje år får cirka 30 000 personer stroke och då är den sekunden viktig, för att kunna rädda livet på dessa människor.  Den har som viktigaste mål att få allmänheten att lära sig symptomen på stroke och direkt larma 112 vid en misstänkt stroke. Den bärande delen i kampanjen är det så kallade AKUT-testet, ett snabbt och enkelt sätt att se om någon fått en stroke.

Videon som ni ser handlar om Måns Nilsson som åker runt i Sverige i samband med världsstrokedagen. Hans uppdrag är att AKUT-testa Sverige – med filmade inslag med både kända och okända personer. Den delen av kampanjen ska drivas i sociala medier.

 
Mitt liv | |
Upp